Tijdens de asfaltwerkzaamheden op de A50 betreedt een uitvoerder het werkgebied van “Asfaltonderhoud A50”. Het werkgebied beslaat een lengte van 9,6km, in een afgesloten werkvak van 15km. De asfalt-uitvoerder rijdt richting het werkvak waar op dat moment gewerkt wordt. De asfalt-uitvoerder komt op de vluchtstrook terecht waar een hoop freesmateriaal ligt, waardoor hij over de kop slaat. De asfalt-uitvoerder kan zelf uit de auto kruipen en heeft ogenschijnlijk geen letsel; daags na het incident ontstaan er echter klachten en zit hij 4 dagen thuis met ziekteverzuim als gevolg van een (lichte) hersenschudding.
Auto van de medewerker
Berg freesmateriaal op de vluchtstrook
In de ochtend van 17 september 2021 betreedt een uitvoerder het werkgebied van “Asfaltonderhoud A50”. Het werkgebied beslaat een lengte van 9,6km, in een afgesloten werkvak van 15km. De asfalt-uitvoerder rijdt richting het werkvak waar op dat moment gewerkt wordt. In dit werkvak wordt niet over de volledige lengte werk verricht. Dat maakt dat daar waar het betreffende werkvak aanvangt, (nog) geen (mobiele) verlichting aanwezig is. Dit geldt ook voor het werkgebied voor dat dit werkvak betreden wordt. De asfalt-uitvoerder rijdt dus op een afgesloten gedeeltelijk onverlichte weg en zou een onverlicht afgezet (middels zichtbaar hek) werkvak gaan
betreden. Daar waar (in dit werkvak) daadwerkelijk gewerkt wordt, is verlichting aanwezig. Kort voor betreding van het werkvak (ergens voor hectometerpaal 110,1 km Li), passeert de asfalt-uitvoerder een (tegemoetkomende) vrachtwagen (werkverkeer).
Bij of na het passeren van het werkverkeer, rijdt de asfalt-uitvoerder (deels) op de vluchtstrook. Hij ziet daarbij een “eindhoop” freesmateriaal (gedeponeerd door veegzuigwagen) daarbij over het hoofd en raakt deze. Mogelijk raakt hij de eindhoop hierbij wat meer aan de linkerzijde (rechterzijde van de auto) in plaats van frontaal en slaat daarbij 180 graden door tot op de zijkant van het voertuig. Dat zou overeenkomen met ontvangen reacties waarbij is aangegeven dat gezien de schade aan de auto, deze op de zij is geland en daarna op het dak is terecht gekomen. De schade is aanzienlijk (ruiten gesprongen, dak ingezakt, airbags ontploft) en de auto is “total loss” verklaard.
Directe oorzaken zijn:
De asfalt uitvoerder heeft een lichte hersenschudding over gehouden aan dit ongeval en heeft in totaal 4 dagen verzuim gehad, daarna heeft hij zijn werkzaamheden weer hervat.
Correctieve maatregelen ter plaatse
Op basis van dit onderzoek en de vastgestelde conclusies kunnen een aantal adviezen uitgeschreven worden om lering te (gaan) trekken uit dit ongeluk en recidive preventief te voorkomen: