WAT IS ER GEBEURD?
Bij het lossen van een lading dijkenklei is een vrachtauto omgevallen. De chauffeur kwam met de schrik vrij. Zijn vrachtwagen had behoorlijke schade.
Hoe is het gebeurd ?
Op het project wordt er met behulp van vrachtauto’s dijkenklei getransporteerd voor de aanleg van een dijk. De vrachtauto’s rijden vanaf hun laadpunt naar de loslocatie. De loslocatie ligt op de dijk, waar de lading dijkenklei wordt gelost en vervolgens wordt verwerkt. De vrachtauto lost zijn lading door de bak omhoog te zetten, waarna deze door de zwaartekracht uit de bak glijdt. Bij dit ongeval is tijdens het lossen een onbekende hoeveelheid dijkenklei in de bak achtergebleven, wat daardoor tot stabiliteitsproblemen heeft geleid (verhoogd zwaartepunt) waardoor de vrachtauto is omgevallen.
OORZAKEN
Uit onderzoek is naar voren gekomen dat een combinatie van factoren die mogelijk hebben bijgedragen aan dit ongeval.
WAT TE DOEN
Dijkenklei is klei dat gebruikt wordt voor de bouw van dijken. Het CROW (RAW) geeft aangepaste eisen voor de dijkenklei. Deze dijkenklei wordt aangeduid er de erosieklasse 1, 2 en 3, waarbij de erosieklasse 1 erosiebestendig is en klasse 3 weinig erosiebestendig is. Hoe minder erosiebestendig, hoe groter de kans dat de lading bij het lossen in de bak achterblijft.
Deze safety alert is een aangepaste heruitgave van de in februari 2016 uitgegeven safety alert over hetzelfde onderwerp