Bij projectwerkzaamheden van BAM Rail is een monteur seinwezen aangereden door een kraan op lorries (Krol). De machinist van de Krol pakt een ballastschuiver op en rijdt daarmee achteruit naar de uiteindelijke ongevalslocatie. Ondertussen gaan twee monteurs seinwezen in het betreffende spoor om te beoordelen welke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.
• Monteur A voert een controle uit in het spoor en loopt daarbij ongeveer 10 meter verder dan zijn collega.
• Monteur B voert werkzaamheden uit en zit geknield tussen de spoorstaven.
Op een bepaald moment wordt monteur A gebeld. Deze begeeft zich naar een veilige plek naast het spoor om de telefoon aan te nemen.
Op dat moment ziet hij de Krol rijden en ziet monteur B nog in het spoor. Hierop waarschuwt hij direct door een schreeuw naar monteur B. Monteur B springt vervolgens vanuit geknielde houding in één beweging zijwaarts. Desondanks is niet voorkomen dat de Krol over zijn onderbeen rijdt.
Het slachtoffer vraagt om hulp en de aanwezige collega’s verlenen direct eerste hulp. Het slachtoffer wordt per traumahelikopter naar het ziekenhuis vervoerd waar later blijkt dat de verwondingen dusdanig zijn dat het onderbeen is afgezet.
Bij het achteruitrijden met een Krol heeft de machinist onvoldoende zicht op het spoor waar op dat moment monteurs seinwezen werkzaamheden verrichten.
Op de foto is zichtbaar dat vanuit de KROL er geen zicht is op het spoor als je de buitenspiegels gebruikt.
Er was een werkende achteruitrijdcamera aanwezig op de KROL; deze heeft het incident echter ook niet voorkomen.
‘Ik zie en zorg dat ik gezien word’ ..is een Life Saving Rule van Dura Vermeer.