Op 27-06-2019 vond een ernstig ongeval plaats. Een chauffeur stapt uit en wordt geraakt door de arm van de veegwagen. Hierbij breekt hij zijn heup. Naar aanleiding van dit ongeval zijn 136 meldingen waarbij werkverkeer betrokken was nog eens nader bekeken.
Ongeveer de helft van de meldingen gaan over een risico voor de omgeving. Meestal heeft dit betrekking op verkeersveiligheid:
Laden en lossen op de openbare weg
Parkeren op de openbare weg
Voorzieningen om het werkterrein veilig te betreden of verlaten ofwel niet aanwezig ofwel niet gebruikt.
Overschrijden van de van te voren vastgestelde werkruimte
Ongeveer een kwart van de meldingen hebben betrekking op risico’s of incidenten door het verplaatsen van werkverkeer over het werkterrein waarvan
14 meldingen van gekantelde, vastgeraakte, verzakte, in de berm belande… materieelstukken, bij het rijden over een bouwweg, platenbaan of onverhard werkterrein
13 meldingen over onveilig achteruitrijden
Tot slot is er nog een aantal incidenten zoals uitglijden, verstappen of vallen tijdens in en uit de cabine stappen.
Van de onderzochte meldingen uit 2018 en 2019 ging het om:
14 letselongevallen, waarvan 3 met verzuim en 1 met vervangend werk
5 bijna-ongevallen
30 ongevallen met alleen materiële schade, waarvan 3 > 10k
2 milieuschades
Werkverkeer veroorzaakt op onze projecten nog steeds een reëel risico!
Risicogebied | Beheersmaatregelen |
---|---|
Verkeersveiligheid en veiligheid ivm verplaatsing binnen het werkterrein | Al in tenderfase inrichtingstekening per project, met daarin per fase:
|
In- en uitstappen |
|