Wat is er gebeurd?
De Leider Werkplekbeveiliging (LWB) constateerde op enig moment dat een Kabels en Leidingen (K&L) werkploeg één indienstzijnd spoor was overgestoken. Vervolgens waren zij met een minigraver proefsleuven aan het graven tussen het spoor wat ze waren overgestoken en een opvolgend indienstzijnd spoor. De bovengenoemde sporen lagen in niet bediend gebied. De baanvaksnelheid ter plekke is 40 km/h. Tijdens deze werkzaamheden is er gelukkig geen treinpassage geweest.
Voorafgaand aan het incident
Instructie LWB
Bij aankomst op het werk hebben de medewerkers van de K&L werkploeg zich gemeld bij de LWB. De werkploeg bestond uit 1 machinist van de minigraver en 2 grondwerkers. Van de LWB kregen zij een veiligheidsinstructie waarin de spoorse
risico’s en de kaders van de Buitendienststelling (BD) werden behandeld. Hierbij is gebruik gemaakt van de Werkplekontrekkingstekening (WOT). Zij hebben getekend voor het gelezen en begrepen hebben van de instructie en de ontvangen informatie. De medewerkers zijn door de LWB in hun eigen taal geïnstrueerd.
Instructie BCU
Na de veiligheidsinstructie van de LWB hebben de K&L medewerkers een mondelinge werkinstructie ontvangen van de Bouw Coördinator Uitvoering (BCU). Deze instructie is gericht op het technisch dan wel werkinhoudelijk vlak van de door hen uit te voeren werkzaamheden. Hierbij werd door de BCU vertelt welke proefsleuven bij de toekomstige spoorkruisingen nog gegraven moesten worden. Voor deze instructie wordt gebruik gemaakt van de Basisbeheerkaart (BBK). Er hoeft niet getekend te worden voor gelezen dan wel begrepen hebben van deze gekregen informatie. Tijdens de instructie van de BCU zijn de Spoorkruising (S-)nummers genoemd en is aangegeven welke spoorkruisingen vóór het einde van de dag gereed moesten zijn. Dit i.v.m. het einde van werkplek conform Werkplekbeveiligingsinstructie (WBI).
Hierbij heeft de BCU per ongeluk een spoorkruising genoemd die niet in de betreffende BD lag. De genoemde spoorkruising viel wel binnen het project maar moest tijdens een opvolgende BD worden meegenomen.
Door de aanwezigheid van diverse (complexe) tekeningen met elk een eigen doel, kan een fout zo gemaakt zijn.
Basis Beheer Kaart (BBK)
Wordt gebruikt voor de technische werkinstructie van de BCU en/of uitvoerder.