T. Baggerman / T. Baggerman
17 Biologische Agentia
 >  Bacterien in gasolie
Introductie

In deze toolbox besteden we aandacht aan de problemen die bacteriën in gasolie in brandstofsystemen kunnen veroorzaken.

Uiteraard gaan we ook in op hoe we deze problemen kunnen voorkomen. Het is een combinatie van drie factoren die een bijdrage leveren aan de problemen die zich kunnen voordoen in met gasolie aangedreven verbrandingsmotoren.

Deze drie factoren zijn staan hieronder vermeld.

Zwarte aanslag die tot verstopping van een haakse draaikoppeling heeft geleid.
Risico's > Wat kan er gebeuren?

Onderstaande omstandigheden kunnen problemen leveren in met gasolie aangedreven verbrandingsmotoren:

De hoge temperatuur van gasolie in brandstoftanks en verbrandingsmotoren;

Dit komt o.a. door:

  • de hoge temperatuur van de retourbrandstof;
  • de plaatsing van de brandstoftank (in de nabijheid van een warmtebron, bijvoorbeeld een hydrauliektank of plaatsing in de zon).

Volgens experts zullen tot een temperatuur van 70 ºC á 75 ºC nauwelijks problemen ontstaan op het vlak van het smerend vermogen, viscositeit, massadichtheid en brandgevaar.

Bacteriën in het brandstofsysteem en brandstoftank:

Als er lucht in de brandstoftank zit kan er door de hoge temperatuur in het systeem waterdamp ontstaan. Na afkoeling kan condens zich gaan vormen en in de brandstoftank afzetten. Hierdoor komt er water in het systeem.

  • De combinatie van een hoge temperatuur en de aanwezigheid van condenswater brengt een risico met zich mee. Dit is namelijk een ideale omstandigheid voor het vormen/ leven van bacteriën. Deze bacteriën leven van koolstoffen en houden van een relatief hoge temperatuur.
  • Als de bacterie afsterft, is dit als zwarte aanslag in het brandstofsysteem terug te vinden. Deze zwarte aanslag veroorzaakt storingen in het brandstofsysteem.

Condens/ waterdamp:

Water dat over zijn kookpunt raakt, wordt omgezet in damp. Deze damp neemt door verder verhitting ettelijke malen zijn eigen volume in. Hierdoor kunnen verstuivers barsten. In sommige gevallen bij een type verstuiver “Common-Rail” komen piekdrukken geregeld voor boven 1000 bar. Hierdoor is het risico op explosie (in de verstuiver) door dampvorming nog ettelijke malen groter.