11 Specifieke toolboxen n.a.v. een incident & SOS-melding
 >  Dura Vermeer Veilig App
Tips > Bespreek met je collega's

SAVE is een afkorting van SAmen VEilig, de slogan warmee Dura Vermeer al een tijdje communiceert. SAVE staat ook voor bewaren en borgen van veiligheid.

  • Ik heb de SAVE App op m'n telefoon geïnstalleerd;
  • Ik heb de SAVE App al eens gebruikt voor het melden van een (on)veilige situatie
  • Na mijn melding krijg ik voldoende terugkoppeling.
SAVE! APP

Het melden van onveilige situaties

Wanneer je een onveilige situatie of handeling ziet, ben je verplicht deze direct op te lossen of weg te nemen, wanneer dit mogelijk is. En ook al heb jij deze onveilige situatie voorgoed verholpen, dan toch is het melden daarvan belangrijk: wij allemaal kunnen er van leren.

Deze meldingen werden tot nu toe alleen door de uitvoering geregistreerd via de computer en vervolgens door gemeld aan de afdeling KAM/QHSE. Vanaf heden kan iedere medewerker van Dura Vermeer een melding doen via de SAVE App.

Met de SAVe App kun je snel een melding maken. Hieronder nemen we de te volgen stappen even kort door:

Wat doe je bij een onveilige situatie?

  • Je maakt een foto van de onveilige situatie met je smartphone;
  • Je neemt direct actie door de onveilige situatie (indien mogelijk) op te lossen;
  • Ingeval van onveilige werkzaamheden spreek je de betrokken medewerker(s) aan;
  • Je neemt persoonlijk contact op met de uitvoerder en meldt hem de situatie;
  • Je maakt de melding aan in de SAVE App

    1. Melding maken via de SAVE App:

    • Ga naar de SAVE App en kies voor Melden en vervolgens Onveilige Situatie
    • Kies het project.
      • Als je locatie bepaling aan hebt staan geeft de app de projecten die bij jou in de buurt zijn en kies je direct je project.
      • Indien dit niet het geval is kies je de betreffende werkmaatschappij en vervolgens het project.
    • Omschrijf wat je hebt gezien of wat er is gebeurd
    • Bepaal of het opgegeven adres de juiste locatie is. Indien dit niet het geval is pas dit dan handmatig, via GPS of via de Kaart aan.

    2. Situatie opgelost?

    • Geef aan of de situatie is opgelost door het schuifje om te zetten. Vul vervolgens in hoe je de situatie hebt opgelost
    • Voeg de foto's toe door deze te kiezen uit je fotobibliotheek op je telefoon of door ze direct te maken.

    3. Melding gereed?

    • Alle gegevens ingevuld? Klik dan op Verstuur
    • Je krijgt een e-mail als ontvangstbevestiging;


    Opvolging:

    • Na het versturen van de melding van de onveilige situatie ontvangt je direct leidinggevende (van Dura Vermeer) een e-mail bericht van de melding. Hij/zij kan direct maatregelen treffen als de onveilige situatie niet direct door de melder kon worden verholpen.
    • Je ontvangt een e-mail waarin staat wat je direct leidinggevende (uitvoerder) met je melding heeft gedaan. Indien de situatie is opgelost kan de melding worden afgesloten. Je ontvangt als melder van de onveilige situatie hierover een e-mailbericht.

    Wat gebeurt er met de meldingen van onveilige situaties?

    Elke melding van een onveilige situatie is zinvol. De KAM/QHSE afdeling ontvangt ook de meldingen via de SAVE App. De meldingen worden geanalyseerd en de conclusies worden teruggekoppeld aan de uitvoering.

    De meldingen van onveilige situaties kunnen bijvoorbeeld leiden tot:

    • aanpassingen van de werkplek (extra afzettingen);

    • aanpassen van de werkzaamheden;

    • extra voorlichting en instructie (b.v. toolbox)

    • aanschaf van nieuw/beter materiaal/materieel (b.v. PBM's)