Bij Dura Vermeer staat veiligheid daarom altijd en overal op #1. Veiligheid bij Dura Vermeer betekent iedereen, elke dag, veilig en gezond van en naar huis. Ondanks alle voorbereidingen kan een incident waarbij letsel optreed nog steeds plaatsvinden. In geval van een incident is het noodzakelijk om zo snel mogelijk de bedrijfshulpverlening op te starten en vervolgens de juiste personen te informeren.
In deze toolbox gaan we in op het informeren van de juiste personen in geval van een noodsituatie.
In noodsituaties wil iedereen snel en adequaat geholpen worden en voor ieder van ons is het geruststellend te weten dat onze naasten direct op de hoogte worden gebracht in geval van een incident. In geval van een noodsituatie zoals een ongeval, brand of instortingen is het belangrijk om de juiste stappen te volgen. Dit om het proces zo effectief en zorgvuldig te laten verlopen.
Wat zijn de risico's bij het niet goed doorlopen van dit proces:
Belangrijkste is om altijd je eigen veiligheid te waarborgen. Blijf kalm en controleer het slachtoffer voor zover dit veilig kan.
Waarschuw de BHV-ers op het project of laat deze door collega's op de hoogte gesteld worden van de noodsituatie. Deze zijn te vinden op de alarmkaart of het incidentcommunicatieschema en bel bij levensbedreigende situaties 112.
Biedt alleen eerste hulp indien dit veilig kan voor zowel jezelf, als voor je omgeving en breng jezelf hierbij nooit in gevaar.
Check in SAVE de Actiekaarten voor BHV
In SAVE vind je onder de knop Handelen bij incidenten heel veel actiekaarten die je kunt gebruiken in geval van nood.
Naast bovengenoemde stappen kan het ook voorkomen dat je zelf ook slachtoffer kan worden waardoor je wellicht ook niet meer aanspreekbaar kan zijn. Hoe weet een hulpverlener dan of je een bepaalde medische aandoening hebt of wie er als eerste gebeld moet worden om op te hoogte gesteld te worden van jouw situatie? Daarvoor is het BHV-kaartje op je helm een gemakkelijker manier om jouw gegevens snel te kunnen achterhalen. Ook is er een digitale vorm die hierbij kan helpen, genaamd ''In Case of Emergency'', ofwel afgekort I.C.E.
ICE is een (digitale) oplossing om bij incidenten snel te kunnen handelen en biedt de mogelijkheid om noodgegevens op te slaan op je mobiele telefoon. Deze technologie vergroot de toegankelijkheid en efficientie voor zowel interne BHV-ers, als ook externe hulpdiensten, wat bijdraagt aan een veilige werkplek en snel contact met familieleden in geval van een noodsituatie.
Of je nu een iPhone of een Android-telefoon hebt: allebei zijn zó gemaakt dat er in noodgevallen vanaf je beginscherm meteen jouw medische informatie ingezien kan worden of een ICE-nummer gebeld kan worden zonder dat je smartphone ontgrendeld is.
Hoe stel ik I.C.E. in op mijn telefoon:
Instellen Android telefoon:
Instellen iPhone:
1. ICE-informatie op smartphones geeft BHV'ers en hulpdiensten directe toegang tot belangrijke contact- en medische gegevens, wat tijdwinst oplevert tijdens noodsituaties;
2. Familieleden kunnen snel worden geïnformeerd over de situatie van hun naaste, zonder te moeten zoeken naar fysieke gegevens;
3. De digitale opslag van medische informatie zoals allergieën en medicatie ondersteunt een efficiënte, op maat afgestemde hulpverlening, waarbij de privacy is gewaarborgd doordat gegevens niet openlijk zichtbaar zijn;
4. Door eenvoudig bij te werken, blijft informatie actueel en relevant, wat een effectieve en veilige respons ondersteunt.
Als het slachtoffer een Android-telefoon heeft, veeg je over het scherm en klik je op 'Noodgeval'. Vervolgens kies je voor 'Noodinformatie' en selecteer je de medische informatie of het ICE-contact dat je vanuit het vergrendelscherm kunt bellen.
Heeft het slachtoffer een iPhone? Activeer het scherm en als je wordt gevraagd om een toegangscode, klik je links onderaan op 'Noodgeval'. Selecteer vervolgens 'Medisch ID' en selecteer de medische informatie of bel een telefoonnummer dat bij de 'SOS-contactpersonen' staat.
Ga met elkaar in gesprek over het volgende: