00 Life Saving Rules
 >  Ik zie en zorg ervoor gezien te worden

Veiligheid heeft voor Dura Vermeer de hoogste prioriteit. Je werkt veilig of je werkt niet. We zien de afgelopen jaren het aantal ongevallen met verzuim gestaag dalen. Echter zijn we er nog lang niet, elk ongeval is er immers één te veel. Ons veiligheidsbeleid is samengevat in de Dura Vermeer Life Saving Rules. Door het naleven van de 10 gedragsregels kun je voorkomen dat je betrokken te raakt bij een (ernstig) ongeval.

De gedragsregels gelden op alle bouwplaatsen van Dura Vermeer, voor zowel onze eigen medewerkers als medewerkers van onze onderaannemers, leveranciers en andere ketenpartners.

Ik zie en zorg ervoor gezien te worden

Nog te vaak gebeuren ongevallen met rijdend werkmaterieel en vrachtverkeer, soms met dodelijke afloop. Daarom is het belangrijk dat jij ervoor zorgt dat je kunt zien wat er om je heen gebeurt en dat je zichtbaar bent en gezien wordt door bedieners van groot (rijdend) materieel.

Risico's > Wat kan er gebeuren?

Risico's die je loopt indien je zelf niet goed zichtbaar bent of je bent niet goed te zien voor anderen:

  1. Je wordt aangereden door materiaal en/of (vracht)auto's
  2. Er wordt onbedoeld over je heen gehesen met het risico van geraakt worden door vallende voorwerpen

Maatregelen > Wat moet je doen?

Verplichte maatregelen om goed te zien en zichtbaar te zijn:

  • Zorg voor goede verlichting.
  • Draag schone zichtbaarheidskleding.
  • Gebruik je telefoon alleen op een veilige plek. Dit betekent: niet bellen terwijl je over een bouwterrein loopt, niet bellen in bewegend materieel en niet bellen in de nabijheid van in gebruik zijnde sporen of rijbanen.
  • Gebruik geen audioapparatuur met oortjes of koptelefoon.

Praktische tips om ongevallen te voorkomen

  • Blijf buiten de gevarenzone van materieel en vrachtverkeer.
  • Kies de veiligste route in plaats van de kortste.
  • Ga nooit onder een hangende hijslast staan.
  • Vermijd de dode hoek.
  • Loop niet op met (achteruit)rijdend materieel.
  • Zorg voor oogcontact met de chauffeur/machinist voordat je een machine voorbijloopt. Geef aan dat je er langs wilt en loop er pas langs wanneer de chauffeur/machinist heeft aangegeven dat het veilig is.
  • Vindt het werk in de openbare ruimte plaats? Richt de werkplek dan zo in dat voorbijgangers geen risico lopen. Baken doorgangen goed af en scheid de werkplek bij voorkeur af met (laag) hekwerk.

Voor de chauffeur/machinist

  • Zorg voor goed zicht (schone ramen/spiegels, camerasysteem etc.) en houd overzicht.
  • Zorg voor een goed werkende achteruitrijdsignalering. Vertrouw hier bij achteruitrijden niet volledig op, vooral op een lawaaiige bouwplaats waarschuwt dit collega’s vaak onvoldoende.
  • Kies indien mogelijk voor vooruitrijden en niet voor achteruitrijden, ook als je hiervoor een beetje moet omrijden
  • Laat je bij achteruitrijden begeleiden als transportroutes op de bouwplaats niet gescheiden zijn van andere werkzaamheden.
  • Vraag begeleiding indien nodig (bijvoorbeeld bij beperkt zicht of bij het verlaten van de bouwplaats).
Discussie > Bespreek het met je collega’s

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Zijn op dit project transportroutes en andere werkzaamheden goed gescheiden?
  2. Wanneer is het echt nodig achteruit te rijden?
  3. Maken we altijd oogcontact voordat we een machine passeren /
  4. Heb je als machinist of chauffeur altijd in de gaten dat er iemand naast / achter / bij je machine loopt?
  5. Zijn risico gebieden duidelijk afgezet
  6. Wat heb je zelf gedaan om altijd gezien te worden
  7. Indien er een onveilige situatie is, heb je die gemeld bij de uitvoerder en via de SAVE App