Tim Andriessen / Tim Andriessen
09 Specifieke werkzaamheden
 >  Opnames tijdens treinenloop.
Introductie

Om werkzaamheden goed te kunnen voorbereiden is het noodzakelijk dat de werkomgeving en het werkgebied in kaart wordt gebracht. Om dit goed te kunnen doen zullen er opnames buiten plaats moeten vinden. Deze opnames vinden vaak tijdens de reguliere treinenloop plaats en er zitten risico's en regels aan vast die in deze toolbox besproken worden.

Risico's > Wat kan er gebeuren?

Bij het maken van opnames tijdens treinenloop kunnen de volgende risico's optreden:

Elektrocutiegevaar;
Aanrijdgevaar;
•Val/struikelgevaar.
Maatregelen > Wat moet je doen?

VOORBEREIDING:

Voordat je aan de opnames begint zorg je dat de verplichte uitrusting op orde is. Onder verplichte uitrusting wordt verstaan:

  • PBM (minimaal oranje reflecterend vest/jas, veiligheidsschoeisel en helm);
  •  *Taak Eigen Veiligheid/veiligheidsman/grenswachter;
  • Veiligheidsdocumenten;
  • Digitaal Veiligheid Paspoort en identiteitsbewijs;
  • Viro sleutel;
  • Stations passage pas.

*Taak Eigen Veiligheid wordt verstrekt via Saferail.

PRAKTIJK:

Loop en blijf zoveel als mogelijk als het kan in zone C (zie onderstaande afbeelding), anders op het porfierpad;
Noteer in zone C;
Maak foto’s in zone C/indien niet mogelijk in zone B (zie onderstaande afbeelding);
Bij passerende trein, steek je hand op naar de machinist om te laten zien dat je de trein hebt opgemerkt (NOOIT     zwaaien!).


WAT MAG ER WEL EN WAT MAG NIET

Wat mag er wel:

Oversteken overwegen openbare weg;
Reizigersroute;
Openbare weg / looppaden;
Oversteken op locatie zoals vermeld in instructie;
Enkel bij baanvakken met max. 140 km/u (Waar harder gereden wordt dan 160 KM/H kan je op basis van een generieke TEV  GEEN opname doen;
  • De baanvaksnelheden zijn opgenomen in de netverklaring, zie Netverklaring 2022 Definitief (prorail.nl) bijlage 16. Concreet gaat het in 2022 om:
    • Amsterdam Bijlmer – Utrecht (ERTMS)
    • Schiphol – Den Haag (ATBL-NL, aangepaste ATB voor 160)
    • Lelystad – Zwolle (ERTMS)
    • Helmond – Horst-Sevenum (proefbaanvak)
    • HSL-Zuid (ERTMS)

Wat mag er niet:

  • Oversteken sporen;
  • Voorbij de witte stippellijn op een perron gaan (deze ligt naast de geribbelde blinde geleide lijn of is er in verwerkt);
  • Oversteken smalle bruggen zonder afgeschermd looppad of looppad binnen PVR;
  • Onbeveiligde overwegen met meer dan 2 sporen oversteken;
  • *Tussen de sporen in lopen / staan;
  • Binnen PVR komen (grove indicatie = scheiding porfier pad/ballastbed (zolang er geen sprake is van 'pad binnen profiel' of ingekofferd spoor), alles binnen de lijn van portaalmasten);
  • Telefoneren nabij het spoor (enkel telefoon opnemen buiten zone C en gesprek zo kort mogelijk houden).

*Vanaf welke Hart-op-hart afstand mag je tussen de sporen komen? Als de sporen in dienst zijn NIET! Om tussen de sporen te komen vanaf bijvoorbeeld een perron moet de HOH afstand minimaal 5,50 m. zijn.
OVERSTEKEN SPOREN, 5 BIJZONDERE SITUATIES

WIDO (emplacementen, niet openbare weg):

Alleen oversteken met handgereedschap;
Als de WIDO knippert, is het verboden om over te steken;
Oversteken is zowel overdag als ’s nachts toegestaan;
LET OP, WIDO gaat knipper bij rijweginstelling, er kan dus altijd een trein komen die ‘RIJDT OP ZICHT’.

Openbare overweg/pad, niet actief beveiligd:

Het gaat hierbij ook om niet actief beveiligde reizigersoverpaden (bijvoorbeeld bij stations):

 Het oversteken van openbare niet actief beveiligde overwegen en overpaden is toegestaan;
• Oversteken is zowel overdag als ’s nachts toegestaan.

Niet openbare overweg/pad, niet actief beveiligd:

Het gaat hierbij onder andere om overpaden naar installaties (onderstations):

Nee; het oversteken van niet openbare, niet actief beveiligde overwegen in dienst zijnde sporen is niet toegestaan. 
Niet centraal bediende gebieden:

Oversteken van niet actief beveiligde overpaden en overwegen op niet centraal bediende gebieden is toegestaan:

zowel overdag als ’s nachts;
Niet bij een heuvelinstallatie (dit vanwege het risico dat wagons naar beneden worden geduwd richting   oversteeklocatie);
Uitsluitend op de daarvoor bestemde overpaden en overwegen;
•Specifieke locatie moet in de instructie staan.

Veiligheidsman en Taak Eigen Veiligheid:
Oversteken van sporen mag NIET onder leiding van VHM;
(VHM en) TEV-houder steken elk over op basis van instructie TEV, alleen op locatie zoals vermeld in instructie.​​​​​​​

In essentie is het zo dat je niet-openbare / niet beveiligde overpaden niet mag gebruiken, tenzij deze in NCBG gebied liggen. Onderliggende gedachte is dat je hier tijdens je werkzaamheden niet overheen mag, maar zodra je gewoon een passant bent je hier wel mag oversteken, even eens als met de auto.
SPECIALS
  • Perrons (TEV of WOP; instructie Werken op Perron);
  • TVP’s (Trein Vrije Periodes), meld je dan bij de de LWB of NVW medewerker;
  • Veiligheidshekwerk (Instructie FA; fysieke afscherming; controleer altijd of deze goedgekeurd is);
  • Tunnels, bruggen (WIBR + WIT; alleen indien vermeld in instructie, nooit zomaar betreden, WUBO mag ook alleen gebruikt worden wanneer deze vermeld staat in de instructie, anders deze locatie NIET betreden)
  • Parkeren (Parkeerkaart ProRail nodig en parkeer alleen op de daarvoor bestemde plekken. Rijd je langs het spoor naar locatie, voer dan geen licht i.v.m. het verblinden van de machinist.);
  • HSL (Hoge Snelheid Lijn; hiervoor geld een aparte instructie)