11 Specifieke toolboxen n.a.v. een incident SOS-melding
 >  Bijna-elektrocutie door spanning-aarde
Introductie

Deze toolbox is gericht op het delen van de eerste inzichten over het spanning-aarde incident, een bijna-elektrocutie, in februari 2024. Hiermee willen we een soortgelijk incident in de toekomst voorkomen. 

  • In de nacht van 3 op 4 februari 2024 heeft er een bijna-elektrocutie plaatsgevonden op het emplacement Waalhaven-zuid in Rotterdam. 
  • Die nacht zou er een overweg worden vervangen tijdens een buitendienststelling en spanningsloosstelling. De schakelopdracht en het aardplan waren gericht op deze werkzaamheden.

Voorbereiding

In de voorbereiding van de werkzaamheden is er gevraagd om het verwisselen van twee zijwaartse bevestigingen mee te nemen als extra werkzaamheden. In december 2023 is gevraagd of dit paste binnen de spanningsloosstelling. 

  • De werkbeschrijving en werklocatie is niet concreet gemaakt en goed afgestemd met de werkverantwoordelijke. 
  • De beoordeling van de extra werkzaamheden in de voorbereide spanningsloosstelling is niet uitgevoerd. 
  • Het extra werk is, ondanks  wel verder voorbereid en ingepland.

Werkzaamheden in de uitvoering
Het schakelen, aarden en testen moet worden uitgevoerd met een ploegleider en een Voldoende Onderricht Persoon (VOP). Er was geen VOP beschikbaar. Deze zijn daarom van een andere werklocatie gekomen om te helpen. Toen de twee VOP'ers aan kwamen was er al geschakeld door de ploegleider. Om die reden is er geen beeldinstructie gegeven door de ploegleider. Hierna is er gezamenlijk getest en geaard. 

De uit te voeren werkzaamheden zijn vervolgens doorgesproken. Met een spoorhoogwerker moesten de twee zijwaartse bevestigingen worden uitgewisseld voor een nieuwe variant. De spoorhoogwerker kon niet worden ingespoord doordat er geen Gereedschapsmachinist aanwezig was. De spoorhoogwerker is naast het spoor op zijn banden gezet. Vanwege de stabiliteit is er besloten om met één medewerker in de werkbak naar boven te gaan. 

Spanning-aarde incident
Bij het uitwisselen van de zijwaartse bevestiging is een kettingratel gebruikt. Tijdens het losmaken van deze kettingratel is de hangdraad tegen de naastgelegen rijdraad gekomen. De ploeg was in de veronderstelling dat deze rijdraad spanningsloos was. Achteraf bleek dat hier 25kV spanning op stond.