Werken langs het spoor is anders dan bijvoorbeeld werken langs de weg. Een trein kan niet van zijn rijrichting afwijken. Werken langs het spoor brengt ook gevaren met zich mee. Zo is er aanrijdgevaar, valgevaar en elektrocutiegevaar. Er zijn een aantal maatregelen om ervoor te zorgen dat iedereen veilig weer naar huis kan aan het eind van de dag.
Het spoor is onderverdeeld in Heavy rail en light rail. Heavy rail is van ProRail. Op terrein van ProRail gelden de regels die ProRail hanteert. Op gebied van light rail zijn er verschillende eigenaren, waar verschillende regels op gelden. In deze toolbox worden de regels van ProRail en de regels van Dura Vermeer besproken. Let dus altijd op of er aanvullende regels zijn van de betreffende eigenaar.
Houdt hier rekening mee tijdens het werken.
Tijdens werkzaamheden aan/ langs het spoor is er sprake van:
Altijd geldende maatregelen:
Snelheid | Afstand tot hart van het spoor |
0 – 140 km/h | 2,25 meter |
141 – 160 km/h | 2,40 meter |
161 – 200 km/h | 2,75 meter |
201 – 300 km/h | 3,00 meter |
Extra geldende maatregelen op het terrein van ProRail: