Op dinsdag 30 november 2021 is een medewerker van DVI RP Zuid Oost aangereden door een achteruitrijdende vrachtauto (met een openstaande laadklep), waarbij de voet van de medewerker door de laadklep is geraakt. Na directe BHV-behandeling is de medewerker door een collega naar de spoedeisende hulp gebracht met een ernstige verwonding aan zijn been. Na behandeling is de medewerker thuisgebracht.
Het betrof het werk "Reconstructie fietspaden Hogekampenweg en Ringweg - Best". Het ongeval gebeurde ter hoogte van Hogekampenweg 3 te Best. De aanrijding vond ergens tussen 10:00 en 10:30 plaats. De betreffende vrachtauto weg bestuurd door een werknemer van ABX Zaagmij.
De medewerker van DVI RP Zuid Oost kwam bij het werk aan en zag dat de ploeg op een andere locatie werkzaam was als zelf verwacht. De ploeg was bij een inrit aan het werk i.p.v. bij de kruising van de Hogekampenweg en Boslaan. Hierop werden instructies gegeven en verplaatste men zich. Bij de werkzaamheden die werden besproken is niet helder aangegeven welk werk nu eerst verricht moest worden.
De medewerker liep alvast vooruit en richting de kruising. Zonder dat de medewerker dit in de gaten had, liet de werknemer van ABX Zaagmij het werk bij de inrit ook voor wat het was en reed met de vrachtauto achteruit. Pas toen de vrachtauto de medewerker bijna raakt, was men op de hoogte van elkaars positie en dat bleek te laat te zijn. De medewerker werd door de laadklep die nog naar beneden stond geraakt.
Als we nader inzoomen op het ongeval dan vallen de volgende zaken op.
Als we vervolgens kijken naar de oorzaken dan kan er vastgesteld worden dat de communicatie i.r.t. wat een ieder nu ging doen qua werkvolgorde, onvoldoende duidelijk was. Daarnaast is er geen duidelijk signaal aanwezig/doorgekomen dat de medewerker waarschuwde voor naderend gevaar. En de chauffeur heeft zichzelf vergewist de medewerkers in het zicht te hebben, terwijl dit niet het geval bleek te zijn.
Het is aan alle betrokkenen om duidelijk naar elkaar te zijn, te bespreken wat er dient en gaat gebeuren. Communicatie is van groot belang en dat blijkt ook uit dit ongeval. Daarnaast is het opvallend dat er geen signaal is gehoord, terwijl de bus volgens ABX Zaagmij voldoet. Het is een oudere vrachtauto, wat niet direct een gevaar met zich mee hoeft te nemen, maar is per definitie niet uitgerust met de laatste veiligheidsvoorzieningen en optimale werking voor elke situatie. Dit blijkt ook uit het zicht dat de chauffeur had, toen hij met de laadklep naar beneden reed. Het zicht was hierdoor onvoldoende via de camera en dat maakte mede dat hij de medewerker te laat zag.
Medewerker heeft een ernstige verwonding aan zijn been opgelopen in de vorm van een diepe snee bij zijn achilles. Hij is door collega's naar het ziekenhuis vervoerd en behandeld op de spoedeisende hulp. De medewerker kon dezelfde dag nog naar huis en heeft meerdere weken rust moeten nemen.
Wat kunnen we leren van dit ongeval?