Leren van kaarten
2018/2020 Omvallen betonwanden-slede / -afzetbok
Aanleiding

Prefab betonwanden worden aangeleverd in sledes (ook wel afzetbokken genoemd). Verschillende leveranciers gebruiken verschillende soorten sledes.

Met een slede van Geelen beton zijn twee ernstige schade-incidenten gebeurt.


Bij het eerste incident is een slede spontaan omgevallen na het lossen. 

Bij het tweede incident is een reeds geparkeerde slede geraakt door een (vooruit rijdende) vrachtwagen en omgevallen.

Zelf ZIEN

1. Vooraf is communicatie geweest over de ondergrond van de locatie waar de slede zou worden geplaatst. De draagkracht is volgens de wensen van de leverancier verbeterd door het verdichten van de grond. En de grond is vlak getrokken. Er waren geen bijzondere weersomstandigheden. 
Ook is gekeken naar de belading van de slede. De verdeling van de wanden over de breedte van de slede was evenredig.

2. Er waren meerdere vrachten besteld, te leveren op verschillende momenten op de dag in een bepaalde volgorde. Het ging onder andere om wanden met een uitsparing aan de onderzijde (split-level).
Door het verschuiven van diverse projecten (CO2-problematiek, PFAS) is bij leverancier Geelen een tekort aan sledes ontstaan en zijn sledes ingehuurd.


Gevolgen


  1. Nadat de slede los stond, is de slede omgevallen. Gelukkig waren er geen medewerkers in het valbereik. De betonwanden vielen op betonvloeren die klaar lagen om geplaatst te worden. De slede, de betonwanden en betonvloeren zijn ernstig beschadigd.



  1. Bij het vooruit inrijden heeft de chauffeur met de punt van de dieplader de zijkant van de geparkeerde slede geraakt. De twee wanden die nog op deze slede stonden zijn in beweging gekomen en gevallen. De gevallen wanden zijn gebroken. De hele wanden zijn weggehesen en plat gelegd.




Oorzaakanalyse





  1. Er waren geen bijzondere omstandigheden en bij het wegrijden is de slede niet geraakt door de vrachtwagen. Hoewel dit op het blote oog niet zichtbaar was, bleek de ondergrond in de langsrichting af te lopen (1,9 graden) aan de kant van het meeste gewicht.


  1. Verschillende oorzaken hebben samen tot dit incident geleid:
  • De manier van opklossen was niet voldoende stabiel. De ploeg (van de leverancier) heeft onvoldoende instructie gekregen hierover.
  • De vrachten zijn niet geleverd in de gevraagde volgorde. Daardoor stond een volle slede geparkeerd, toen een volgende vracht kwam.
  • De chauffeur is tegen de slede gereden. Hij heeft vlak daarvoor over een badding gereden. De badding had daar niet moeten liggen.


Actief HANDELEN
  1. Na het incident hebben Aboma en Geelen Beton onderzoek gedaan. Uit dit onderzoek is de afspraak tot stand gekomen dat de sledes worden voorzien van schoren.


  1. Alle partijen: leveranciers, transporteur en Dura Vermeer hebben constructief samengewerkt om van dit incident te leren.
    De leverancier gaat de werkvoorbereiding verbeteren, zodat eerder nagedacht wordt over het vervoer naar de bouw en betere instructie naar de ploeg. De nieuwe sledes worden ook voorzien van schoren.
    Dura Vermeer gaat het protocol opnieuw bekijken om te onderzoeken of de opstelplaats standaard voorzien zou moeten worden van rijplaten.
    De transporteur gaat in gesprek met de chauffeur.


Samen LEREN
  • Zorg voor een vlakke en voldoende draagkrachtige ondergrond. Je kunt de vlakheid controleren met een lange badding. Bij twijfel aan de draagkracht stalen rijplaten toepassen. Laat de afzetplek controleren door de chauffeur. Kijk ook naar de rijroute.
  • Bij het lossen van de slede is er altijd een medewerker van Dura Vermeer aanwezig die controleert of zich geen mensen binnen het valbereik van de slede bevinden en controleert of de slede met name aan de voorzijde goed ondersteund wordt. Zo niet dan uitvullen in overleg met de chauffeur. NOOIT NAAST DE WANDEN GAAN STAAN! Het zwaartepunt van de slede is elke keer anders en verandert tijdens het lossen.
  • Zet de valzone af (altijd als er voldoende ruimte is).
  • De sledes van Geelen beton moeten na het lossen afgeschoord worden met de schoren/steunpoten aan de sledes.
  • Sledes van andere leveranciers bij voorkeur ook schoorconstructie eisen bij verstrekken opdracht.