Wat is er gebeurd?
Ter plaatste van een station werden de keerwanden van een perron verwijderd. Op enig moment werd een oude keerwand (L-wand) uitgegraven met de minigraver. Hierbij hees de minigraver de keerwand op het maaiveld. Dit gebeurde met een statische klem die om de kop is geplaatst door de voorman K&L. De keerwand stond vervolgens in de hijsklem op de losse ondergrond van het maaiveld. Vervolgens zag de voorman K&L dat de kabels, van de perronverlichting die achter de zojuist uitgehezen keerwand waren gesitueerd, strak stonden. Om die reden wilde hij de kabels meer speling geven. Hij stapte hierbij in de geul en groef de fundatie van de verlichting vrij samen met een grondwerker, om deze vervolgens met een stootijzer naar de spoorzijde te duwen. Vervolgens viel de net uitgehezen keerwand (>500kg) terug de geul in. Hierbij stond de voorman K&L dichtbij maar werd hij niet daadwerkelijk geraakt. Niemand heeft precies gezien wat er gebeurd is, maar aangenomen wordt dat de keerwand uit de klem is gekomen. De meest waarschijnlijke oorzaak is het verliezen van grip van de klem door het plaatsen van de keerwand op de losse ondergrond op het maaiveld.
Beoogde werkwijze verwijderen keerwanden i.r.t. lichtmasten
Tijdens een Trein Vrije Periode (TVP) worden de lichtmasten bij voorkeur volledig verwijderd. In dit geval is er besloten om de werkzaamheden zonder TVP uit te voeren. Dit omwille van de mogelijkheid om de werkzaamheden op de dag uit te voeren en de berijdbaarheid van het spoor. Om de werkzaamheden i.r.t. de niet verwijderde lichtmasten beheerst uit te voeren wordt er vervolgens gebruik gemaakt van zowel een 3,5 T minikraan en een mobiele kraan. Hierbij zekert de mobiele kraan de lichtmasten terwijl de minigraver de keerwanden vrij graaft. Hierna wordt de resterende grond op de voet van de keerwand met hand eraf geschept. Vervolgens hijst de minigraver de keerwand op het maaiveld.
Nadat de keerwand is verwijderd uit de geul wordt de lichtmast aangevuld met zand zodat deze weer stabiel staat. Vervolgens wordt door de mobiele kraan de keerwand van het maaiveld opgepakt en wordt deze verder verplaatst. Afhankelijk van de werkruimte en de beperking door de naastgelegen fietstunnel werd er door de minigraver en mobiele kraan afgewisseld in werkwijze qua zekeren van de lichtmast. Later in het project is ook een knijpwagen ter beschikking gesteld. M.a.w. dit werkproces is eerder dynamisch dan statisch.
Bij het hijsen van keerwanden wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van hiertoe geschikte hijspunten. Bij de betreffende hijswanden waren de hijspunten door corrosie niet geschikt en moest er een andere hijsmethode worden gekozen. In dit geval is er gekozen te werken met een statische klem die over de kop van de keerwand wordt geschoven.
Gelukkig is er bij dit incident geen sprake van persoonlijk letsel en/of schade. Wat er had kunnen gebeuren is een persoonsbeklemming met keerwand dan wel het geraakt worden door de keerwand. Voor nu zijn de gevolgen beperkt gebleven tot tijdsverlies voor her-instructie en incidentonderzoek.
Direct na het incident is het werk onderbroken door de uitvoerder waarbij nogmaals de juiste werkwijze is doorgenomen. Belangrijkste punt hierbij genoemd is dat de keerwanden eerst vrij geschept moeten worden en stabiel op het maaiveld geplaatst moeten zijn voordat de werkploeg zich weer in de geul mag begeven. De werkzaamheden worden hierna weer hervat.
Uit het incident valt te leren dat de vooraf geïnstrueerde werkmethode vaak op de ideale werksituatie slaat. In het werk kom je van alles tegen waardoor de uitvoering dynamisch is. Continu afstemmen is daarom essentieel: